2012-09-28

Synkronisera bokmärken mellan alla webbläsare - Xmarks

Det är inte lätt att hålla ordning på alla bokmärken om man använder flera olika webbläsare på olika datorer. Jag vill ha exakt samma uppsättning av bokmärken överallt när jag surfar för att inte tappa i fart och effektivitet. Som webbläsare kör jag Chrome, Firefox och Internet Explorer på min Windows 7-dator hemma, Chrome, Firefox och Safari på min MacBook Pro och på jobbet så använder jag Chrome och Firefox på Ubuntu, på min Android har jag standardwebbläsaren och på min iPhone har jag Mobile Safari. Mina bokmärken ska alltså synkas mellan 3 olika datorer, 2 mobiler och totalt 10 webbläsare. Inte en jättelätt uppgift.

Under lång tid har jag använt Google Bookmarks. Det fungerade bra så länge jag bara använde Firefox och Internet Explorer för där fanns Google Toolbar som räddning. Sen kom Chrome och där fanns konstigt nog inte Google Toolbar eller någon annan integration mot Google Bookmarks. Redan där kände jag att Google hade slutat satsa på sin bokmärkestjänst. I morse kom nådastöten. Google Bookmarks stängs ner. Iofs inte förrän i december nästa år, men det betyder att de verkligen inte kommer göra något mer med tjänsten. Dags att gå vidare. Jag fastnade för Xmarks som verkade smidigt och fungerar på plattformer som jag använder. Redan efter att ha använt det under några timmar så är jag helt såld. Enkel installation, inga problem och allt fungerar precis som det ska.


Xmarks finns även som appar för iPhone/iPad, Android, Blackberry, men är då tyvärr en Premiumtjänst som för tillfället kostar $1 per månad. Om det är dyrt eller inte får du själv avgöra utifrån hur viktigt det är att ha stenkoll på alla dina bokmärken. Det är gratis att testa Premiumtjänsten i 14 dagar så testa det. Apparna fungerar alldeles utmärkt och gör jobbet galant.

Installera addons och extensions för Xmarks i de webbläsare du använder: http://www.xmarks.com/
Aktivera bokmärkesfältet i alla webbläsare så att det alltid är snabbt inom räckhåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar