2012-09-26

LastPass - Smart lösenordshantering

Jag har tidigare skrivit om KeePass och hur bra man hanterar alla sina lösenord med det verktyget.

För en tid sedan så testade jag LastPass och föll för det direkt. Allt hanteras via en webbsida och plugins/tillägg i webbläsarna. För iPhone och Android finns det även appar, men det kräver en prenumeration för att fungera.

Det som gör LastPass så smidigt är just att det ligger i webbläsaren. Den fyller automatiskt i inloggningsinformationen när den behövs. När du blir medlem på nya webbsidor så frågar den dig om du vill spara den nya webbsidan och inloggningsinformationen.
Det mesta fungerar helt automatiskt.
På en del webbplatser har jag flera olika inloggningar, t.ex. Twitter (privat- och företagsinloggning), då får jag upp en lista på alla tillgängliga inloggninar och kan enkelt välja vilket konto som ska användas.

Övriga funktioner
Användarprofiler - Genom att mata in namn, adress, telefonnummer och epost i en sån profil sedan kan låta LastPass automatiskt fylla i formulär på webbsidor.
Kreditkortsinfo - Det går även att lägga in kreditkortsinformation i användarprofilerna så man slipper ta fram kreditkortet varje gång man ska fylla i den informationen vid köp. Jag låter istället LastPass fylla i allt åt mig.
Säkra noteringar - Med funktionen "Säkra noteringar" så kan man säkert lagra diverse information. Jag använder det framförallt för att lagra information om alla bankkonton jag har.

Ett premiumkonto kostar $1 per månad, dvs. $12 per år och då får man tillgång till LastPass på en uppsjö mobila enheter. Jag tycker att det är värt det.

LastPass har även stöd för Google Authenticator för att uppnå en mycket hög säkerhetsnivå så att inga obehöriga kan komma åt dina lösenord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar